IT projecten

  • door

IT projecten

 

IT projecten zijn complexe en noodzakelijke projecten. Voor organisaties blijft het lastig om grootschalige IT projecten uit te voeren, terwijl vrijwel alle aspecten van de bedrijfsvoering door IT doordrongen zijn. Een goed uitgevoerd IT project kan jouw organisatie een grote voorsprong geven op de concurrentie en levert flink wat op. Met de volgende tips maak jij van jouw IT project een succes voor de organisatie.

 

Stel een risicoprofiel op

 

Door een risicoprofiel op te stellen voor het IT project weet je tegen welk kostenprofiel jij het project kunt veroorloven. Het kan gerechtvaardigd zijn om een project met hoge risico’s tot uitvoering te brengen als er een groot rendementspotentieel is. Het is cruciaal om een onderscheid te maken tussen projectrisico’s en benefits risico’s. Projectrisico’s zijn risico’s die in de weg staan van een succesvolle oplevering terwijl benefits risico’s de risico’s zijn die komen kijken bij het niet uitvoeren of falen van het project. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat de meeste IT projecten weinig waarde creëren of deze zelfs vernietigen. Door op deze manier naar risico’s te kijken kun je middelen beter alloceren en meer waarde creëeren met deze schaarse middelen.

 

Begin klein

 

IT projecten die klein zijn maar meer zichtbare successen boeken leiden al snel tot meer draagvlak binnen de organisatie. Medewerkers raken namelijk sneller overtuigd van de noodzaak van IT projecten als ze tussentijds concrete resultaten zien. Hierdoor hebben ze het gevoel dat de inspanningen de moeite waard zijn. Wat ook prettig is aan klein beginnen en vervolgens langzaam uit te bouwen is dat de organisatie stapje voor stapje kan wennen aan de implementatie van bijvoorbeeld een nieuw IT systeem of een nieuwe methode van registreren. Zo wordt er een nieuwe gewoonte gevormd op een rustig tempo. Dit werkt doorgaans beter dan een grote radicale verandering die in één keer wordt doorgevoerd.

 

Gebruik bedrijfskennis van de IT-afdeling

 

IT heeft een brede en diepe kennis van het bedrijf, doordat deze afdeling overal aanwezig is. De kennis en kunde van de IT-afdeling zou dus vastgelegd moeten worden en toegankelijk worden gemaakt voor anderen, zodat al jouw personeel kan profiteren van de inzichten. Je kunt de kennis van IT-professionals onder andere gebruiken om problemen op te lossen op de financiële afdeling of bij inkoop. Deze kennis kan niet alleen van toegevoegde waarde zijn in de dagelijkse bedrijfsvoering, maar ook bij fusies en overnames of een re-organisatie van het bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *